Saturday, January 30, 2010

ACAB...

penah dengar lagu ACAB ?? punk rock band yang cukup gelemer satu masa dulu...aku teringat terms ni bila mengenangkan kejadian pagi 2 hari yang lepas...

as usual, aku hantar anak² aku pegi tadika + taska...lepas hantar akif, aku tak terus hantar harraz...aku pegi stesen minyak utk refill tank...sampai kat petronas tu, keta agak banyak...queue sampai 2-3 bijik keta...depan aku ni ada sebijik kete peronda P*LIS (keta waja)...yang tukang bawak da masok dalam la kot, yang tinggal kawan dia...melangut langut dok tunggu kat nozel tu nak mula isi minyak...da dekat 5 minit, tak jugak isik isik...aku da fedap, drive ke lorong lain...belakang aku, ada sebijik Merc, masih setia nak menunggu...lepas bayar, aku peratikan ada pam atendan dah tolong isikan minyak ke tank keta aku...cantek la...aku pon merayau dalam tu jap, nengok nengok apa patut..."adik nak milo papa" kata harraz...sambil sambil aku membelek kotak kotak minuman dalam peti ais dia tu, aku terdengar sorang mamat india ni, yang aku pasan tadi yang bawak merc tu...dia sound sorang polis ni, "halo, you orang punya kereta ka kat luar ??"...seorang polis yang agak berumur buat dek je sambil terus membelek buku log polis kat stesen petronas tu...sambil yang sorang lagi tersenyum seraya berkata "ya...kenapa ?" ...terus lelaki India tu sound lagi, "lain kali, jangan la tehegeh hegeh mau isi minyak...bukan you orang saja mau isi...lain orang mau juga...suma orang mau cepat..." bla bla bla...sampai satu ketika dia sound lebih ganas bunyi dia "you orang ingat you orang Polis, I takut ka ?"...dayummm...this guy's good...hehehe...rasa teruja...adrenalin is rushing into my veins....aku pon yang dari sebelum tu dok senyap pon menyampok..."maksud dia, lepas isi minyak tu, boleh la beredar tunggu kat parking lot..." at the same time, the Indian guy da blah...lepas bayar duit untuk Milo harraz, aku terdengar Polis yang dari tadi dok diam membelek buku log tu berbunyi, "apa lah...sokong lah skit bangsa kita...ni pegi sokong bangsa asing plak..."...HAH...berderau darah aku..."bukan masalah bangsa asing...kita nak sokong pon tengok keadaan...kalau kelaku camni, sapa nak sokong" ujar aku terus blah...dan sambil aku menolak daun pintu untuk keluar, aku sambung lagi "beringat la slalu...jangan kasi malu..." seorang lagi polis yang dari tadi tersenyum memberi isyarat menyuruh aku terus berjalan untuk nak mengelakkan berlaku pertengkaran lain...

apa moral of the story ?? pada aku la, ini la antara beberapa aspek dan isu yang dengan jelas menunjukkan kepincangan yang wujud pada anggota anggota polis...Polis itu sendiri adalah satu institusi yang mulia tapi pe'el segelintir anggotanya yang mencacatkan reputasi mereka...
so, pada aku, ACAB tu memang sesuai untuk direlatekan dengan diorang...All Cops Are Bast*rd !!!

p/s:dr dulu sampai skang, hati aku panas sangat ngan bangsa diorang ni...apahal ntah ?? mungkin dah banyak kali jadik mangsa anggota P*lis yang hampas macam diorang ni...

No comments:

Post a Comment